Δημιουργικά Μαθηματικά και Ευρωπαϊκό Πρότυπο για Νηπιαγωγείο & Δημοτικό
Για το Νηπιαγωγείο
Στο Σχολείο μας ξεκίνησε από το 2020 για πρώτη φορά στο Νηπιαγωγείο μια ερευνητική προσέγγιση για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας στα Μαθηματικά.
Η προσέγγιση αυτή συνεχίζεται στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού και είναι μέρος μιας ευρύτερης διαδικασίας προώθησης της Μαθηματικής σκέψης με έμφαση στη δημιουργικότητα και την ανάπτυξη μαθηματικών γνώσεων και δεξιοτήτων με δραστηριότητες στη γεωμετρία.
Η έρευνα για τη δημιουργικότητα στα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο είναι πρωτοπόρα (δεν υπάρχει αντίστοιχη στη χώρα μας) και στοχεύει στη μαθηματική καλλιέργεια και ανάπτυξη της δημιουργικότητας σε κάθε μαθητή, με πρωτότυπες δραστηριότητες. Η χρήση εποπτικού υλικού με σκοπό τη δοκιμή και την εύρεση πολλαπλών, πρωτότυπων λύσεων είναι στην καρδιά της προσέγγισης αυτής καθώς οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μάθουν μέσα από το παιχνίδι και τη χρήση των υλικών. Η εφαρμογή των οδηγιών, η αξιολόγηση των λύσεων και η εξήγηση της σκέψης τους συνδυάζονται με την ανάδειξη της σημασίας της επικοινωνίας, της συνεργασίας και της μαθησιακής κινητοποίησης στο πεδίο των μαθηματικών από όλους τους μαθητές.
Στα Open Days στις 9 Απριλίου 2023 θα γίνει αναλυτική περιγραφή της δράσης και παρουσίαση των πρώτων αποτελεσμάτων των παιδιών. Αντίστοιχα, υπάρχει ενημέρωση με φωτογραφίες στο Newsletter του Σχολείου.
Σχέδιο Μαθήματος στα Δημιουργικά Μαθηματικά του Νηπιαγωγεγίου
ΤΑΞΗ: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΓΕΩΜΑΤΡΙΚΑ ΜΟΤΙΒΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- Γνωρίζω τα υλικά: πλαστελίνη, κυβάκια
- Παίζω με αυτά σύμφωνα με τις οδηγίες των εκπαιδευτικών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
- ξύλινα κυβάκια χρωματιστά
- λευκα φύλλα Α4
- μαρκαδόροι
- μολύβια
1η Δραστηριότητα:
- Παρατηρώ το υλικό που μου δίνεται από τη νηπιαγωγό και μαθαίνω το όνομά τους και το τρόπο που το χρησιμοποιώ.
- Ακολουθώ τις οδηγίες της εκπαιδευτικού.
- Δημιουργώ ένα πύργο με χρωματιστά κυβάκια σύμφωνα με τις οδηγίες της εκπαιδευτικού.
- Μετρώ πόσα κυβάκια έχω. Πόσα πράσινα; Πόσα ροζ; Πόσα καφε;
- Μετρώ τα κυβάκια μου και σημειώνω πόσα,;
- Έπειτα ζωγραφίζω στο χαρτί το πύργο που δημιούργησα και σημειώνω πόσα κυβάκια χρησιμοποίησα.
Αξιολόγηση μαθήματος:
Ζωγραφίζω τον εαυτό μου στο μάθημα και συζητώ για το τι μου άρεσε.
Φωτογραγικό Υλικό
Σχέδιο Μαθήματος στα Δημιουργικά Μαθηματικά του Δημοτικού
Α ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Ακολουθώ οδηγίες
- Ακούω τους αριθμούς στο αυτί μου ως σύνθεση άλλων
- Φτιάχνω αριθμούς με πολλούς διαφορετικούς τρόπους σε δεδομένο χρόνο
- Γνωρίζω την ιδιότητά του μηδενός στην πρόσθεση και την αφαίρεσή
- Βρίσκω και χρησιμοποιώ στη σύνθεση αριθμού τον μεγαλύτερο αριθμό που ξέρω
- Εξηγώ τη σκέψη μου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
- Κλασσική Μουσική ” οι εισαγωγές από τις όπερες του Βέρντι”
- Κυπελάκια από χαρτί
- Κόλλα
- Πολύχρωμα Στυλό
- Φύλλα εργασίας με συμμετρία, μοτίβο, επιφάνεια (εμβαδόν , τετραγωνικά εκατοστά)
1ο ΣΤΑΔΙΟ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ- ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
Ενδεικτικός χρόνος: 10΄
- Συζητώ για το πόσο εύκολα μπορώ να καταλαβαίνω όσα ακούω όπως να αναλύω ένα αριθμό στους επιμέρους αριθμούς : είκοσι τρία ακούω το είκοσι και το τρία, αν έχω είκοσι στο ένα αυτί και πέντε στο άλλο και βγάλω το είκοσι ακούω το πέντε κλπ (φωνολογική ανάλυση αριθμού). Το ίδιο αναγνωρίζω σε μια μελωδία (εισαγωγή από όπερα) τα επιμέρους μουσικά όργανα που παίζουν (βιολί, πιάνο, τύμπανα κλπ)
- Δίνω τον αριθμό που πήρα στο σπίτι για να τον φτιάξω προφορικά με 11 τρόπους.
- Εξηγώ μερικούς τρόπους προφορικά.
2ο ΣΤΑΔΙΟ: ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ενδεικτικός χρόνος: 30΄
- Φτιάχνω τον αριθμό 9 που είναι γραμμένος μέσα στο κυπελάκι, με 12 διαφορετικούς τρόπους.
- Όταν τελειώσω παίρνω χρωματιστό στυλό και φτιάχνω ακόμη μια φορά το 9 χρησιμοποιώντας τον μεγαλύτερο αριθμό που ξέρω.
- Όταν τελειώνω συνεχίζω με ένα άλλο αριθμό που διαλέγω εγώ μεγαλύτερο από το 9.
- Έχω τα φύλλα εργασίας με τη συμμετρία και τις επιφάνειες.Όταν τελειώσω με τους αριθμούς ξεκινώ με τη σύνθεση των σχημάτων που ζητούνται.
3ο ΣΤΑΔΙΟ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Ενδεικτικός χρόνος: 5΄
- Εξηγώ τι θα κάνω την επόμενη φορά και για ποιο πράγμα είμαι περήφανος/η στο μάθημα (τι κατάφερα)
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ
Ενδεικτικός χρόνος: 10’-15΄: Εξηγώ στην οικογένειά μου τι κατάφερα στο μάθημα.
ΓΡΑΠΤΗ
Στο ημερολόγιό μου γράφω:
- Την ημερομηνία
- Το μάθημα
- Το όνομά μου
Αντιγράφω:
Φτιάχνω τον αριθμό 11 με 12 διαφορετικούς τρόπους. Χρησιμοποιώ και το 0 αλλά και τον μεγαλύτερο αριθμό που ξέρω σε πράξεις όπως στην τάξη.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος για ενέργεια του σχολείου
Συμπληρώστε την φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος και θα επικοινωνήσουμε εμείς μαζί σας.
Για περισσότερες πληροφορίες θα χαρούμε να σας εξυπηρετήσουμε:
210-96.18.626 [email protected]
Ροδοπόλεως 28, Ελληνικό