Διαμαθητικός Διαγωνισμός Εκφραστικής Ανάγνωσης
![]() |
![]() |
![]() |
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Ομίλου Ρητορικής και Δημιουργικής Γραφής του σχολείου μας, το Ευρωπαϊκό Πρότυπο, διοργανώνει διαδικτυακό Διαγωνισμό Εκφραστικής Ανάγνωσης, το Σάββατο 17 Απριλίου 2021, με την επιστημονική υποστήριξη των:
- Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση» – Ε.Κ.Π.Α
- Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση.
Σε ιδιάζουσες συνθήκες εξ αποστάσεως δράσεων, μαθητές και μαθήτριες συναντιούνται, αποκτούν φωνή, ερμηνεύουν και μεταδίδουν στους ακροατές τους κειμενικά μηνύματα, κάνοντας παράλληλη χρήση παραγλωσσικών και εξωγλωσσικών στοιχείων.
Ο Διαγωνισμός Εκφραστικής Ανάγνωσης απευθύνεται σε μαθητές Στ΄ Δημοτικού και Γυμνασίου. Παρακαλούνται τα σχολεία που ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος σε αυτόν, να δηλώσουν συμμετοχή στη φόρμα που ακολουθεί, μέχρι 30 Μαρτίου 2021. Επισημαίνεται ότι οι υπεύθυνοι καθηγητές που θα προετοιμάσουν τα παιδιά για τον διαγωνισμό θα συμμετάσχουν και στις κριτικές επιτροπές. Κάθε σχολείο μπορεί να εγγράψει 1-5 μαθητές. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί μέσω της πλατφόρμας Teams (της Microsoft), στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι κριτές και τα μέλη διοργάνωσής του. Οι μαθητές/μαθήτριες θα διαβάσουν με ανοιχτή κάμερα και κατόπιν έγκρισης – συγκατάθεσης γονέων, στο οικείο χωρίο της φόρμας εγγραφής.
Στον α΄ προκριματικό γύρο το κείμενο θα είναι της επιλογής των συμμετεχόντων, ενώ στον β΄ προκριματικό, στον ημιτελικό και στον τελικό το κείμενο θα είναι άγνωστο.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Η εκφραστική ανάγνωση περιλαμβάνει την απόδοση ενός προ-επιλεγμένου (για τον προκριματικό γύρο) πεζού / ποιητικού κειμένου ατομικά ή ενός θεατρικού / άλλου λογοτεχνικού έργου σε δυάδες με ζωντανό και εκφραστικό τρόπο, ανάλογο με το ύφος του κειμένου, που έχει ως στόχο την ανάδειξη χαρακτήρων, ιδεών και συναισθημάτων. Δεν πρόκειται για θεατρική ερμηνεία.
Ο αναγνώστης / οι αναγνώστες κάθεται / κάθονται σε ψηλή καρέκλα ή παραμένει / παραμένουν όρθιος / όρθιοι. Πραγματοποιεί/ πραγματοποιούν μια σύντομη εισαγωγή (έως ένα λεπτό) για τον συγγραφέα, το κείμενο και το συγκεκριμένο απόσπασμα, και ξεκινά / ξεκινούν την ανάγνωση, η οποία πρέπει να διαρκέσει 3-4 λεπτά (δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος της εισαγωγής). Ο αναγνώστης / οι αναγνώστες διαβάζει / διαβάζουν, χωρίς να χάνει / χάνουν την επαφή με το κείμενο, δίνοντας έμφαση στην έκφραση του προσώπου και στην οπτική επαφή με το κοινό. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η αξιοποίηση της στίξης, η ένταση, η χροιά της φωνής και η καθαρή άρθρωση.
Στον β’ προκριματικό, στον ημιτελικό και τον τελικό γύρο το κείμενο είναι άγνωστο και δίνεται χρόνος προετοιμασίας 20′.
Οι συμμετέχοντες περιμένουν έξω από την αίθουσα και καλούνται ένας-ένας από την επιτροπή κριτών. Αποχωρούν όλοι μαζί μετά την ολοκλήρωση του γύρου.
Στοιχεία κρίσης:
- Εκφορά (1-20 βαθμοί): καθαρή άρθρωση, υποβλητική χροιά, κατάλληλος ρυθμός και ένταση με εναλλαγές, παύσεις, απόδοση στίξης, προφορά / διάλεκτοι.
- Απόδοση ύφους κειμένου (1-20 βαθμοί): ατμόσφαιρα, χαρακτήρες, συναισθήματα.
- Σκηνική παρουσία (1-10 βαθμοί): εκφραστικότητα, συνεπείς με το κείμενο κινήσεις του σώματος και των χεριών, εκφράσεις του προσώπου χωρίς υπερβολική θεατρικότητα, επαφή με το ακροατήριο, ανάγνωση και όχι απομνημόνευση, αυτοπεποίθηση.
Επιμέλεια κανόνων – Μάρτιος 2021: ©Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση (www.rhetoricedu.com).
Η οργανωτική επιτροπή:
Πρόεδρος: Καργιωτάκης Γιώργος. Γενικός Διευθυντής στο Ευρωπαικό Πρότυπο, Μαθηματικός Παν/μιο Κρήτης, D.E.A, PhD University of Denis Diderot (PARIS VII)
Γραμματεία: Καρύγιαννη Γεωργία
Μέλη:
- Αλεξία Χατζή. Θεολόγος MSc Εκκλησιαστική Ιστορία, MSC Theologie orthodoxe, phD Εκκλησιαστική Ιστορία, Υποδιευθύντρια Γυμνασίου
- Αναστασία Κριετσέπη. Φιλόλογος, MSc Eφαρμοσμένης Παιδαγωγικής
- Φωτεινή Βλάχου. Φιλόλογος, MSc Eφαρμοσμένης Παιδαγωγικής
- Βιολέτα Γιαννέτα. Φυσικός MSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες, PhD στη Νανοτεχνολογία & Μικροηλεκτρονική.
Η επιστημονική επιτροπή:
- Τζίνα Καλογήρου. Καθηγήτρια του τομέα Ν.Ε Φιλολογίας ΕΚΠΑ και Διευθύντρια του Διαπανεπιστημιακού – Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ «Ρητορική, Επιστήμες του Ανθρώπου και Εκπαίδευση»
- Ελευθέριος Χονδρογιάννης. Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ84, Επιστημονικά & Παιδαγωγικά Υπεύθυνος του Ευρωπαϊκού Προτύπου
- Νίκος Λινάρδος. Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕΟ2, 4ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
- Μυρτώ Μαλάμου. PhD Φιλολογίας
Για τυχόν διευκρινίσεις μπορείτε να απευθύνεστε στα μέλη της οργανωτικής επιτροπής: Φένια Βλάχου, [email protected] , Αλεξία Χατζή, [email protected] ή μπορείτε να συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα: