Εξεταστικός Σχεδιασμός
Ο σχεδιασμός μιας δοκιμασίας με σκοπό τη διεκδίκηση μιας υποτροφίας εγείρει ορισμένες αξιώσεις σχετικά με:
- την αξιοπιστία της δοκιμασίας,
- την αποτελεσματικότητά της,
- τη λειτουργικότητά της,
- την ανατροφοδοτική της επίδραση στον συμμετέχοντα/συμμετέχουσα σε αυτήν.
Ο σχεδιασμός, λοιπόν, μιας δέσμης ζητουμένων οφείλει να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές, που αφορούν τόσο τον εκπαιδευτικό φορέα οργάνωσης της συγκεκριμένης δοκιμασίας όσο και τους μαθητές/τριες που λαμβάνουν μέρος σε αυτήν.
Με το παραπάνω σκεπτικό, η τυπολογία των ασκήσεων – δραστηριοτήτων στο μάθημα των Μαθηματικών και της Νεοελληνικής Γλώσσας σχεδιάστηκε στηριγμένη στις ακόλουθες αρχές:
- Αξιοπιστία: επιλογή θεμάτων, τα οποία εξασφαλίζουν ότι σε πιθανή μελλοντική μέτρηση υπό τις ίδιες συνθήκες δίνουν το ίδιο αποτέλεσμα.
- Εγκυρότητα δομής και περιεχομένου: κάθε επιμέρους ζητούμενο μετρά τη δεξιότητα ή τον συνδυασμό δεξιοτήτων που προτίθεται να μετρήσει.
- Πρακτικότητα: δεν επιβάλλει παράλογες απαιτήσεις στο χρήστη, δύναται να ολοκληρωθεί εντός προβλεπόμενου χρονικού ορίου, ακολουθεί συγκεκριμένη διαδικασία βαθμολόγησης.
- Αυθεντικότητα: θέματα προσομοιωμένα σε ρεαλιστικές επικοινωνιακές περιστάσεις – ανάγκες επίλυσης προβλημάτων.
- Διαφάνεια: παροχή πληροφοριών στους υποψήφιους, με δημοσιοποίηση των δεξιοτήτων που αναμένεται να αξιολογήσει και της τυπολογίας του εξεταστικού υλικού.
- Αναδραστική επίδραση: άντληση πληροφοριών σχετικά με τις απόψεις των συμμετεχόντων σχετικά με την οργάνωση και τη χρησιμότητα της γλωσσικής δοκιμασίας, με εθελοντική συμμετοχή των υποψηφίων σε σύντομο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο.
- Σταθερότητα – Ελαστικότητα: ευκαμψία εξεταστικών ερωτημάτων, χωρίς υπέρμετρη τυποποίηση και με περιθώρια αναπροσαρμογής, σε περίπτωση η πιλοτικής τους εφαρμογή υποδείξει σημεία διαφοροποίησης.
- Δικαιότητα – Αμεροληψία: το εξεταστικό υλικό πρέπει να είναι δίκαιο απέναντι στους υποψηφίους, ανεξάρτητα από το φύλο, το γνωστικό υπόβαθρο, τη θρησκεία, το σεξουαλικό προσανατολισμό ή οποιοδήποτε άλλο προσωπικό χαρακτηριστικό.
- Διαδραστικότητα: ανάμεσα στους μαθητές/τριες που συμμετέχουν στη διεκδίκηση της υποτροφίας και της δοκιμασίας ως τυποποιημένης διαγωνιστικής διαδικασίας.
- Μέριμνα για την ισορροπημένη εφαρμογή του συνόλου των παραπάνω αρχών σχεδίασης.
Το παρόν κείμενο περί αρχών σχεδιασμού στηρίχθηκε σε σημειώσεις αδημοσίευτου επιστημονικού άρθρου της κ. Ρουσουλιώτη.
Συμπληρωματική Bιβλιογραφία
- Bachman, L. F. (1990). Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.
- Council of Europe. (2001). Τhe Common European Framework of Reference for Languages : Learning, Teaching, Assessment. Council of Europe.
- Council of Europe. (2018). Common European Framework of Reference for Languages : Learning, Teaching, Assessment. Companion Volum with new . Strasbourg: Council of Europe.
- Voskaki, R. & Rousouliotis, Th. (2017). Ο σχεδιασμός της μάθησης. Πρακτικά 9ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τ. 6, Center for the Greek Language.
- Τοκατλίδου, Β. (2011). Προδιαγραφές οργάνων γλωσσικής εξέτασης. ΑΠΘ
Αντωνοπούλου, Ν., Βεντούρης, Α., & Τσοπάνογλου, Α. (2015). Χρηστικό Λεξικό Όρων Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Υποτροφίες από το Ευρωπαϊκό Πρότυπο
Παρακαλώ συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας.
Ευχαριστούμε.
Για περισσότερες πληροφορίες θα χαρούμε να σας εξυπηρετήσουμε:
210-96.18.626 [email protected]
Ροδοπόλεως 28, Ελληνικό
Σπύρου Λάμπρου 14, Πειραιάς